Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?
fot. Łukasz Bryłowski, PKP PLK
System finansowania inwestycji kolejowych wymaga zmian, które przystosują go do zmniejszenia roli funduszy unijnych. Te środki, które będą do dyspozycji kolei, muszą być wydawane efektywniej, niż dotąd – przekonuje prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Właściwie wykorzystane pieniądze na inwestycje w infrastrukturę mogą przynieść bardzo dobre efekty w skali całej sieci, o czym świadczą – na przykład – wyniki przewozowe PKP Intercity.

W ocenie prezesa ZDG TOR i Railway Business Forum Adriana Furgalskiego główny temat polskiej prezydencji (bezpieczeństwo) nie jest zaskoczeniem. – Infrastruktura, zwłaszcza – kolej, ma tu wielkie znaczenie. Mogliśmy przekonać się o tym po rosyjskiej inwazji na Ukrainę – stwierdził Furgalski, nawiązując do kluczowej roli kolei w logistyce wojska i zaopatrzenia, przewozie uchodźców, eksporcie płodów rolnych, a nawet w organizacji wizyt przedstawicieli państw sojuszniczych. Jak dodał – infrastruktura na przejściach polsko-ukraińskich, przez lata zaniedbywana, w godzinie próby okazała się niedostateczna.

UE "daje się oszukać"

– Do końca roku ma być przygotowana analiza infrastruktury kolejowej i drogowej, przede wszystkim pod względem dopuszczalnej prędkości, przepustowości i przystosowania do przewożenia sprzętu wojskowego. Część opracowania zostanie utajniona – zapowiedział prezes ZDG TOR. Wspomniał też o zwiększeniu funduszy możliwych do pozyskania z instrumentu CEF Military Mobility.

Jak dotąd, sposób, w jaki wykorzystywano fundusze unijne przeznaczone na transport, pozostawiał w Polsce wiele do życzenia. – Trzeba wrzucić kamyczek do ogródka UE, która często daje się oszukać. W przypadku Polski chodzi np. o budowę przeskalowanych dróg, ale też, w dotychczasowej postaci, komponentu kolejowego CPK. Niestety, organy unijne często nabierają się na sztucznie „pompowane” dane – stwierdził Furgalski. Jak dodał, Ministerstwo Infrastruktury chce zapoczątkować na forum UE dyskusję o reformie instytucji, która zapobiegnie takim sytuacjom. – Wymaga to przede wszystkim poprawy współpracy między nimi. Pieniądze trzeba wydawać tam, gdzie przyniosą efekt – czyli w tych miejscach sieci, w których ruch kolejowy będzie duży – przekonywał.

W przypadku budowy polskiego systemu kolei dużych prędkości będzie to oznaczało zadbanie o to, by szybkie pociągi nie kończyły trasy w Poznaniu i Wrocławiu, ale by jechały dalej do Berlina i Pragi. – Trzeba stworzyć mechanizm wymuszający spójność sieci kolejowej. Dziś, niestety, nic tego nie zapowiada: sieć KDP w całej UE liczy zaledwie ok. 10 tysięcy kilometrów i jest mozaiką. Prowadzi to do marnowania pieniędzy podatników – krytykował szef ZDG TOR.

PKP Intercity: Dotujmy infrastrukturę, a nie przewoźników

Jeśli tymczasem unijne wsparcie dla inwestycji zostanie wykorzystane we właściwy sposób, efekty są bardzo pozytywne. – Dobra infrastruktura to lepsza oferta. Wystarczy, że na danej trasie poprawią się parametry dzięki usunięciu ograniczeń lub zakończeniu modernizacji, a przy dobrej ofercie pasażerów przyrasta lawinowo – mówi prezes PKP Intercity i były prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. – Już w tym roku, gdyby podaż była odpowiednia do popytu, liczba pasażerów pociągów dalekobieżnych przekroczyłaby 100 milionów – ocenił.

Przyrosty liczby pasażerów PKP Intercity rok do roku wynoszą ponad 20%. – Życzyłbym sobie jak największych środków kierowanych nie bezpośrednio do przewoźników, ale właśnie na infrastrukturę. Dzięki temu przewozy będą mogły rosnąć jeszcze szybciej – stwierdził Malinowski. Rosnący popyt na przewozy sprawia, że już dziś wiele aglomeracji boryka się z ograniczeniami przepustowości w węzłach kolejowych. – Chciałbym, by stan infrastruktury kolejowej był podobny do drogowej, która może już być wizytówką naszego kraju – zadeklarował prezes PKP Intercity.

Kolej do każdego powiatu? Za pośrednictwem autobusów

Furgalski wypowiedział się – nie po raz pierwszy – za reformą systemu finansowania inwestycji kolejowych (nawet gdyby miała ona być narzucona przez Komisję Europejską). Za wzór mógłby posłużyć obecny system finansowania budowy i modernizacji dróg krajowych. – Jeśli chcemy rozpocząć budowę KDP w roku 2026 lub 2027, musimy poradzić sobie sami. Powinniśmy, jak w przypadku dróg, móc nie oglądać się na UE (zresztą za kilka lat Polska stanie się w Unii płatnikiem netto). Ogromne zadłużenie KFD (60 mld zł) nie budzi niczyjego niepokoju – tymczasem Fundusz Kolejowy w ogóle nie jest zadłużony – przekonywał. Jak zaznaczył, nie może też dochodzić do „patologii” w rodzaju kosztownej i długotrwałej modernizacji magistrali E20 Warszawa – Poznań, już wcześniej będącej w dobrym stanie.

Odnosząc się do głoszonych przez Lewicę i Trzecią Drogę postulatów „kolei w każdym powiecie”, prezes ZDG TOR stwierdził, że poniżej pewnej granicy potoków pasażerskich prowadzenie przewozów kolejowych nie jest racjonalne. – 300 osób dziennie to za mało. Powinniśmy jednak dowozić ludzi z miejscowości o tak małym potencjale do kolejowych węzłów autobusami – uznał. Za dobry przykład integracji transportu kolejowego z autobusowym uznał rozwiązania wprowadzane w województwach: łódzkim, małopolskim i dolnośląskim. – Również transport współdzielony na „ostatniej mili” w żaden sposób nie gryzie się z koleją. Nie jest to walka o tego samego pasażera, kolej nie może więc być traktowana jako wróg – zwrócił uwagę. Za ważniejszą od regulacji prawnych uznał jednak świadomość organizatorów transportu.

Przytoczone wypowiedzi były częścią debaty podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

Infrastruktura

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

UM Wrocław 12 września 2024

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Biznes

Zobacz również:

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

Infrastruktura

Wrocław. Szczytnicka już z nowym torowiskiem

UM Wrocław 12 września 2024

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Biznes

Zobacz również:

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5